Zaloguj

Wyszukiwarka produktów

Twój koszyk

Twój koszyk jest pusty!

Cholina (witamina B4) - występowanie, zastosowanie i działanie.

Dodane przez w w Aktualności
  • Rozmiar czcionki: Większa Mniejsza
  • Przeczytano: 222
  • 0 komentarze
  • Subskrybuj zmiany
  • Drukuj

Cholina czyli witamina B4 jest niezwykle ważna dla naszego organizmu, a jej niedobory mogą prowadzić do różnego rodzaju zmian w naszym organizmie. Witamina B4 ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania naszego mózgu i bierze udział w produkcji lecytyny, która odpowiada za naszą pamięć. Cholina wzmacnia nasz refleks, pobudza nasz mózg do pracy oraz wzmacnia koncentrację i polepsza zdolność postrzegania oraz zapamiętywania.

Cholina - jej występowanie i zastosowanie.

Głównym źródłem występowania choliny jest wątroba oraz inne podroby. Ponadto witamina ta występuje w żółtku jaja kurzego, mięsie bydlęcym oraz kiełkach pszenicy. Znajdziemy ją również w nasionach strączkowych i rybach.

Spożywanie choliny pozwala uniknąć problemów z pamięcią, zmniejsza ryzyko demencji oraz otępienia, które występuje przy chorobie Alzheimera. Dieta zawierająca dużą ilość przyswajalnej choliny pozwala wzmocnić pamięć i uniknąć pojawienia się depresji. Warto zadbać, aby w naszej diecie znalazły się produkty bogate w łatwo przyswajalną cholinę, gdyż chronimy w ten sposób nasz mózg przed różnymi negatywnymi zmianami. Jeżeli nie możemy zadbać o dostarczenie odpowiednich składników odżywczych poprzez jedzenie to należy uzupełnić niedobory preparatami zawierającymi cholinę.

Witamina B4 w diecie:

Odpowiednio zbilansowane posiłki będą wystarczającym źródłem choliny i zapobiegną jej niedoborom. Wszelkie podroby, jajka oraz wołowina to idealny sposób na zachowanie zdrowia i odpowiedniej ilości tej witaminy w organizmie. Cholina wątroba to doskonały sposób na unikniecie jej niedoborów. Oprócz spożywania wątroby również powinniśmy spożywać ryby i rośliny strączkowe. Również pijąc mleko dostarczamy do swojego organizmu witaminę B4.

W naszej diecie powinny się znaleźć również jajka, które często są eliminowane z naszej diety ze względu na nadmiar cholesterolu. Tym samym możemy doprowadzić do niedoborów tej witaminy. Dlatego spożywajmy żółtka, w których znajduje się cholina. Źródła choliny to także fasola, groch czy bób, dzięki czemu nasza dieta może stać się urozmaicona i bogata również w inne składniki odżywcze.

Cholina jest najlepiej wchłaniana w obecności innych źródeł witamin z grupy B. Dlatego bardzo ważne jest, aby do naszego organizmu dostarczać również takie składniki jak kwas foliowy, cholina inozytol czyli witamina B8, a także kobalaminę czyli witaminę B12. Dodatkowo cholina lepiej się wchłania do naszego ciała w obecności witaminy A. Niezwykle istotne jest, aby podczas przyjmowania witaminy B4 zażywać również wapń, gdyż cholina może zaburzać gospodarkę wapniowo - fosforową.

Cholina - skutki i objawy niedoboru:

Braki choliny w naszym organizmie mogą prowadzić do kłopotów z naszym układem pokarmowym, najpierw w postaci problemów z trawieniem, a w późniejszym czasie mogą pojawić się wrzody żołądka. Do tego mogą również pojawić się problemy z ciśnieniem tętniczym.

Niedobory choliny mogą mieć również negatywny wpływ na stan naszej wątroby. Brak tej witaminy może doprowadzić do nadmiernego gromadzenia się lipidów w wątrobie, a tym samym doprowadzić do niealkoholowego stłuszczenia wątroby. 

Braki choliny mogą doprowadzić do nadmiernego odkładania się na ściankach tętnic, doprowadzając do powstania miażdżycy. Braki tego składnika mogą nasilać się w okresie wzmożonego stresu, nadmiernej ilości spożywanego alkoholu oraz kawy czy herbaty.

Cholina w ciąży:

Cholina w ciąży jest niezwykle ważna, gdyż bierze udział w rozwoju mózgu oraz układu nerwowego u płodu, zatem ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania dziecka po narodzinach. Udowodniono, że cholina w ciąży jest bardzo ważna, gdyż pozwala uniknąć wielu wad wrodzonych dziecka i zapewnia prawidłowy rozwój rdzenia kręgowego, czyli centralnego układu nerwowego.

Ponadto cholina w ciąży zapewnia prawidłowy przepływ krwi w łożysku i tym samym zapobiega możliwości powstawaniu stanu przedrzucawkowego. Oprócz tego chroni dziecko przed wystąpieniem cukrzycy typu II oraz minimalizuje ryzyko zachorowania dziecka na nadciśnienie tętnicze.

 

b2ap3_thumbnail_1-3-819x1024.png

Ostatnia modyfikacja w
0
URL Trackback dla tego wpisu na blogu

Komentarze